начало

Столичните адвокати призоваха ВСС да провери поведението на прокурори по случая със съдия Мирослав Петров Столичните адвокати призоваха ВСС да провери поведението на прокурори по случая със съдия Мирослав Петров

Административно-процесуален кодекс

Дискусии и предложения по проекти за закони


Административно-процесуален кодекс

Мнениеот gega » 13 Май 2006, 22:11

Има няколко теми относно Административно-процесуалния кодекс, но реших и аз да открия нова, защото, след като го прочетох преди пет минути, не желая да го наричам АПК, което води до негативни асоциации, а да го назовавам "Административно-процесуален кодекс", тъй като този закон е един модерен кодификационен нормативен акт. Структуриран съобразно Пандектната система, като са очертани общите принципи на административното производство и правоСЪДИЕ, които ще се прилагат за всички административни производства. Разгърнат е институтът на изпълнението на влезли в сила ИАА, като законодателят се е обърнал към класиката - изпълнителното производство по удовлетворяване на граждански притезания. Предвидено е и исково производство, което ще се развива пред административните съдилища - браво - това е бързина и безпротиворечивост на съдебни актове. Служебното начало и напътстването на страните е един от водещите принципи. И макар че съдът ще се превърне в обществен защитник (голяма част от адвокатите ще разчитат на "подсказванията" на съда, което не го одобрявам по чисто субективни причини:))))))) ), съгласен съм с идеята на законодателя да се обезпечи обществения интерес и да се насърчи административния орган да издава законосъобразни ИАА, ОАА и НАА.
Е, наблюдават се и известни редакционни неточности и доктринерни недомислици - напр. Чл. 21. (2) Индивидуален административен акт е и волеизявлението, с което се декларират или констатират вече възникнали права или задължения. (3) Индивидуален административен акт е и волеизявлението за издаване на документ от значение за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения, както и отказът да се издаде такъв документ.
Това не са ВОЛЕИЗЯВЛЕНИЯ, а удостоверителни ИЗЯВЛЕНИЯ, удостоверяващи ЗНАНИЕ, които не ПОРАЖДАТ права и задължения.
Струва ми се, че този въпрос е чисто и просто теоретичен, макар и много важен при преценка ИСТИНСКИТЕ качества на творците на това наистина голямо БИЖУ. Но хората не ги инстересуват схоластиките на юристите, нали.:)))))))
Та така - по въпроса- вторият "пропуск", който забелязах. Не е уреден въпросът относно възможността по-висшестоящият административен орган да отмени ИАА поради допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и да връща преписката на компетентия по-ниско стоящ орган, каквато възможност предвиждаше чл. 30, ал. 3 ЗАП - "Когато издаденият административен акт е незаконосъобразен или неправилен и вместо него трябва да се издаде друг, по-горестоящият административен орган връща преписката на органа, издал акта, със съответни задължителни указания."
В проекта на новия кодекс, мисля, бе предвидено изрично,
че по-горестоящият адм. орган не притежава правомощия в тази насока и следва да произнесе по жалбата по същество, без да връща преписката. При редакцията в кодекса смятам, че тази възможност е изключена. Още повече че страната може да предяви жалба направо пред съда и въобще да не се занимава с обжалване по административен ред.
И макар че са реципирани много институти от ГПК, кодексът се оказва едно модерно нормативно творение, което заслужава да бъде адмирирано, както и неговите автори. Браво Митко, браво Костов. Браво и на магистратите от ВАС, които и без друго, къде справедливо, къде не - са оплювани. Браво и на НС, че и този път са гласували без да знаят, че този кодекс ще засегне много интереси на користни народни представители и техни близки и ще даде по-широки възможности за всеки правен субект да защити свои накърнени права и законни интереси. Дано само съдиите, които ще работят по-този наистина добър и балансиран закон, да са на неговото равнище. В тази насока обаче нямам илюзии:))))))))) А аз познавам много съдии, които се "занимават" с административно право"съдие":)))))))))
gega
Потребител
 
Мнения: 585
Регистриран на: 20 Юни 2005, 12:18

Мнениеот dimizz » 14 Май 2006, 13:14

И моето мнение е, че това е един прогресивен законодателен акт. Като се вземе пред вид и факът, че се работи по одтелянето на административните съдилища, което ще доведе до тясна специализация на съдебните състави, то трябва да очакваме само хубави неща.
dimizz
Младши потребител
 
Мнения: 47
Регистриран на: 22 Май 2004, 10:48
Местоположение: Мюнхен

Мнениеот Imperator » 14 Май 2006, 20:02

Аз пък мисля, че този АПК няма да може да защитава успешно правата на гражданите. Първо, няма клауза, че се отменят актовете на ВАС досега. А това означава, че ще я карат по стария коловоз на добре трасирани изращения. тожва, че по-горен орган може да върне преписка на долустоящия нему със задължителни указания имаше и преди. Но нищо не става от това. А за служебното начало-едва ли ще проработи.
Второ, самата форма "кодекс" е вече извращение със светското право.
Трето, не виждам да има санкции за съдии, които не спазват този АПК. За другите има, но за съдиите НЯМА....Значи, че ще си правят гавра с нямащите пари да си платят или нямащи политическата протекция на силенн на деня.
Imperator
Потребител
 
Мнения: 739
Регистриран на: 19 Окт 2001, 13:12
Местоположение: Варна


Назад към Обсъждане на законопроекти


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 15 госта


cron