Здравейте,
Искам да попитам дали има някакъв ред за използване на жълта светлина при автомобилите и в коя нормативна уредба се съдържа?
предварително благодаря!
- Дата и час: 15 Дек 2024, 20:49 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
Въпрос относно жълтата светлина при автомобилите
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
|
|
13 мнения
• Страница 1 от 1
Re: Въпрос относно жълтата светлина при автомобилите
за коя жълта светлина става въпрос - да не би да е жълти крушки на фаровете
...И те така...
-
law_master - Активен потребител
- Мнения: 1153
- Регистриран на: 20 Дек 2007, 00:03
- Местоположение: Chicago
Re: Въпрос относно жълтата светлина при автомобилите
Не, става въпрос за жълта сигнална лампа.
- peter8
- Младши потребител
- Мнения: 13
- Регистриран на: 30 Юли 2010, 13:38
Re: Въпрос относно жълтата светлина при автомобилите
ЗДвП:
Чл. 34. ....
(2) Моторно превозно средство, което поради специфичния характер на
движението си представлява препятствие или опасност за другите участници в
движението по пътя, се обозначава с жълта мигаща или проблясваща светлина.
Демек
1. МПС, конструктивно непригодно или по други причини поставено в невъзможност да развива скорости, нормални за движение по дадения път - трактор, комбайн, камион за боклук, влекач теглещ с ниска скорост някаква платформа и т.н.
2. Спряло на неправилно място МПС - поради авария или извършване на някакви други дейности, изискващи наличието на МПС на платното - кран или багер, извършващи някаква дейност на самото пътно платно.
Самото наличие на такава лампа не дава право на извършване на тези дейности - те трябва да се съгласуват със собственика на пътя и с КАТ (в случаи на работи на пътното платно или превозване на извънгабаритни товари/преминаване на бавноподвижни МПС), но е задължителна при извършването им.
Също така и тази лампа не осигурява предимство на МПС-то, както и не го освобождава от спазването на всички знаци и ограничения
Чл. 34. ....
(2) Моторно превозно средство, което поради специфичния характер на
движението си представлява препятствие или опасност за другите участници в
движението по пътя, се обозначава с жълта мигаща или проблясваща светлина.
Демек
1. МПС, конструктивно непригодно или по други причини поставено в невъзможност да развива скорости, нормални за движение по дадения път - трактор, комбайн, камион за боклук, влекач теглещ с ниска скорост някаква платформа и т.н.
2. Спряло на неправилно място МПС - поради авария или извършване на някакви други дейности, изискващи наличието на МПС на платното - кран или багер, извършващи някаква дейност на самото пътно платно.
Самото наличие на такава лампа не дава право на извършване на тези дейности - те трябва да се съгласуват със собственика на пътя и с КАТ (в случаи на работи на пътното платно или превозване на извънгабаритни товари/преминаване на бавноподвижни МПС), но е задължителна при извършването им.
Също така и тази лампа не осигурява предимство на МПС-то, както и не го освобождава от спазването на всички знаци и ограничения
Аз не съм юрист. Ползвайте съветите ми на своя отговорност!
- TheOldMan
- Активен потребител
- Мнения: 1647
- Регистриран на: 08 Май 2008, 15:19
Re: Въпрос относно жълтата светлина при автомобилите
Благодаря за отговора. Чудя се само дали това, че МПС-то е със специфичен режим на движение трябва по някакъв начин да се удостовери от компетентните органи и ако да ме интересува каква е процедурата.
Благодаря за съдействието!
Благодаря за съдействието!
- peter8
- Младши потребител
- Мнения: 13
- Регистриран на: 30 Юли 2010, 13:38
Re: Въпрос относно жълтата светлина при автомобилите
За да ползваш такава лампа автомобила или камиона трябва да са регистрирани като "специален автомобил". Това става след като посетиш Технотест, от там ти издават документ, че МПС отговаря на съответните изисквания за твоите цели, след това отиваш в КАТ, за да пререгистрираш МПС като специален и най-накрая с всички тези бележки плюс нотариално заверени копия на гражданска, талон и талон за год. техн. преглед подаваш документи във НАПИ (национална агенция пътна инфрастриктура) и оттам ти издават съответното разрешително, което си длъжен да носиш в теб, незвисимо дали лампата работи или не. Ако нямаш тези документи някой заядлив катаджия може да ти спре МПС от движения, а глобата не помня колко беше.
Това го намерих в един форум, но не е цитиран нормативния акт, от който е изведена тази процедура! Ако някой има идея, моля помагаите!
Това го намерих в един форум, но не е цитиран нормативния акт, от който е изведена тази процедура! Ако някой има идея, моля помагаите!
- peter8
- Младши потребител
- Мнения: 13
- Регистриран на: 30 Юли 2010, 13:38
Re: Въпрос относно жълтата светлина при автомобилите
Ако дефинирате по-подробно "специфичния режим", вероятно бих могъл да дам по-подробен отговор за необходимостта от допълнителни разрешения
Ето една сламка:
За автомагистралите минималната скорост на движение е 50 км/ч, като там изобщо не се допускат МПС, неспособни да я развиват - със или без жълти лампи.
П.С. Писали сме заедно...
Вероятно това, което сте намерили, е за случаи, когато МПС-то надхвърля максималните габарити, максималния товар, или е свалена максималната му скорост, демек има някакво вмешателство в конструкцията на автомобила. Но ако МПС-то е произведено заводски така, не е необходимо минаване на технотест.
В НАПИ се ходи, когато по републиканската пътна мрежа трябва да се прекара съоръжение, което е извънгабаритно (мисля, че повече от 3.5 м широчина, 4.5 м височина и 22 м дължина) и/или с натоварване повече от нормативното - тогава оттам разрешават или не разрешават това превозване с оглед товароподемността и габаритите на съоръженията по трасето - тунели, мостове, електропроводи и т.н.
Ето една сламка:
24. "Бавнодвижещо се пътно превозно средство" е пътно превозно средство, което по конструктивни причини не може да се движи със скорост, по-висока от 30 км/ч. Към бавнодвижещите се пътни превозни средства се приравняват и тези, които поради характера на превозвания от тях товар не могат да се движат със скорост, по-висока от 30 км/ч.
За автомагистралите минималната скорост на движение е 50 км/ч, като там изобщо не се допускат МПС, неспособни да я развиват - със или без жълти лампи.
П.С. Писали сме заедно...
Вероятно това, което сте намерили, е за случаи, когато МПС-то надхвърля максималните габарити, максималния товар, или е свалена максималната му скорост, демек има някакво вмешателство в конструкцията на автомобила. Но ако МПС-то е произведено заводски така, не е необходимо минаване на технотест.
В НАПИ се ходи, когато по републиканската пътна мрежа трябва да се прекара съоръжение, което е извънгабаритно (мисля, че повече от 3.5 м широчина, 4.5 м височина и 22 м дължина) и/или с натоварване повече от нормативното - тогава оттам разрешават или не разрешават това превозване с оглед товароподемността и габаритите на съоръженията по трасето - тунели, мостове, електропроводи и т.н.
Последна промяна TheOldMan на 30 Юли 2010, 15:44, променена общо 1 път
Аз не съм юрист. Ползвайте съветите ми на своя отговорност!
- TheOldMan
- Активен потребител
- Мнения: 1647
- Регистриран на: 08 Май 2008, 15:19
Re: Въпрос относно жълтата светлина при автомобилите
Практически става въпрос за автомобили, които извършват В и К дейности- това имам предвид под автомобил със специфичен режим!
- peter8
- Младши потребител
- Мнения: 13
- Регистриран на: 30 Юли 2010, 13:38
Re: Въпрос относно жълтата светлина при автомобилите
Много благодаря за изчерпателния отговор и за помощта. Така да обобщим в крайна сметка точно какво ме интересува- става въпрос за заводски произведен автомобил, който не попада в рамките на извънгабаритните автомобили и имат нужда от жълта сигнална лампа според специфичната дейност, която извършват- В и К дейности по пътищата. Интересуваме това попада ли в някоя от категориите на автомобил със специфичен или специален режим и каква е нормативната уредба за използване на жълта сигнална работа?
- peter8
- Младши потребител
- Мнения: 13
- Регистриран на: 30 Юли 2010, 13:38
Re: Въпрос относно жълтата светлина при автомобилите
Е, хванахте ме - в този случай нямам никаква идея
Вероятно собственика на пътя, на който ще извършвате ремонта, може да ви даде някакъв отговор. Дали е общината или НАПИ - зависи чии е пътя (в града или извън него).
Но ако някой КАТ-аджия реши да ви прави проблем, може със да се заяде не само с жълтата лампа, ами и с това, че сте спрели/паркирали на неправилно място или не според правилника, колкото и очевАдно да е, че МПС-то трябва да е точно на това място, за да извършвате дейността си.... А е практически невъзможно и ужасно неефективно да искате писмено разрешение за ползване на платното и да изготвяте план за организация на движението за всеки ремонт (както това се прави при строеж)...
Вероятно собственика на пътя, на който ще извършвате ремонта, може да ви даде някакъв отговор. Дали е общината или НАПИ - зависи чии е пътя (в града или извън него).
Но ако някой КАТ-аджия реши да ви прави проблем, може със да се заяде не само с жълтата лампа, ами и с това, че сте спрели/паркирали на неправилно място или не според правилника, колкото и очевАдно да е, че МПС-то трябва да е точно на това място, за да извършвате дейността си.... А е практически невъзможно и ужасно неефективно да искате писмено разрешение за ползване на платното и да изготвяте план за организация на движението за всеки ремонт (както това се прави при строеж)...
Аз не съм юрист. Ползвайте съветите ми на своя отговорност!
- TheOldMan
- Активен потребител
- Мнения: 1647
- Регистриран на: 08 Май 2008, 15:19
Re: Въпрос относно жълтата светлина при автомобилите
Знаеш ли, преди близо година един човек беше пукнал гума на разсъмване на магистралата Варна - София преди Шумен. Беше си спрял човечеца възможно най-вдясно, сравнително далеч от завой, беше си поставил светоотразителната жилетка, беше си поставил триъгълника зад автомобила, както и беше залепил жълта сигнална лампа - включена.
Говорим за обикновен туристически автомобил - нали така се водят.
За мен с това ВиК е същото, не може да спреш до шахта или изкоп, да затвориш временно пътя, като поставиш един олющен знак и два конуса на по 10 години - повече черни, отколко жълти и да отстраняваш авария.
Обозначаването е на първо място безопасност за работещите и за другите участници в движението. Дори трябва да е задължително при такива дейности.
Тъй като тези лампи се продават свободно по магазините и те не представляват никаква привилегия за ползващия ги, а единствено повишено внимание и по-ясно обозначеност, то те могат да се ползват свободно при тази специфика.
ЗДвП Чл. 34 (2) Моторно превозно средство, което поради специфичния характер на движението си представлява препятствие или опасност за другите участници в движението по пътя, се обозначава с жълта мигаща или проблясваща светлина.
Тоест, създаваш ли някаква опасност - можеш да се обозначиш!
Вече ако си спрял на пътя, където има забрана "престой и паркиране", затворил си ненужно пътя и си лепнал лампата да свети, а си вършиш някаква работа на тротоара, могат да те глобят - ама не за лампата, а за неправилното паркиране/спиране или затваряне на пътя.
Говорим за обикновен туристически автомобил - нали така се водят.
За мен с това ВиК е същото, не може да спреш до шахта или изкоп, да затвориш временно пътя, като поставиш един олющен знак и два конуса на по 10 години - повече черни, отколко жълти и да отстраняваш авария.
Обозначаването е на първо място безопасност за работещите и за другите участници в движението. Дори трябва да е задължително при такива дейности.
Тъй като тези лампи се продават свободно по магазините и те не представляват никаква привилегия за ползващия ги, а единствено повишено внимание и по-ясно обозначеност, то те могат да се ползват свободно при тази специфика.
ЗДвП Чл. 34 (2) Моторно превозно средство, което поради специфичния характер на движението си представлява препятствие или опасност за другите участници в движението по пътя, се обозначава с жълта мигаща или проблясваща светлина.
Тоест, създаваш ли някаква опасност - можеш да се обозначиш!
Вече ако си спрял на пътя, където има забрана "престой и паркиране", затворил си ненужно пътя и си лепнал лампата да свети, а си вършиш някаква работа на тротоара, могат да те глобят - ама не за лампата, а за неправилното паркиране/спиране или затваряне на пътя.
- nikiboy
- Потребител
- Мнения: 983
- Регистриран на: 31 Авг 2006, 08:05
Re: Въпрос относно жълтата светлина при автомобилите
Доколкото разбирам от думите Ви жълта сигнална лампа се използва при спряло МПС, което отговаря на някоя от характеристиките описани в съответния текст от закона като в случая не е необходимо никакво предварително разрешение. Но въпосът се породи тъй като колите на Оверга, които извършват приблизително специфична дейност се движат с включена жълта светлина- та въпросът ми е в тази ситуация по какъв ред да получа съответното разрешени( много ще съм благодарен за помощ, подкрепена с нормативен текст или поне ориентиране към съответна уредба)
- peter8
- Младши потребител
- Мнения: 13
- Регистриран на: 30 Юли 2010, 13:38
Re: Въпрос относно жълтата светлина при автомобилите
Не мисля, че колите на Овергаз постъпват правилно. Мигащата жълта светлина обозначава някакво препятствие, насочва вниманието на водачите към този район. Не ми е ясно защо газаджиите се размотават с включена лампа...
Е, те и някои СОТ-аджии също пускат лампата, когато бързат, с надеждата водачите да се смилят и да им отстъпят предимство или да им направят място - все пак отиват към някой обект, в който се извършва кражба. Вероятно и изтичането на газ може да се причисли към опасните за живота и здравето повреди, където всяка минута е важна, но това в никакъв случай не дава право на водачите на такива автомобили да минават на червено или да превишават ограниченията на скоростта.
Не виждам никаква причина вашия автомобил да се придвижва с включена сигнална лампа. Тя трябва да се ползва само тогава, когато колата е спряла на място, което създава предпоставка за ПТП, за да може да се забелязва отдалеч. Спецификата на работата ви вероятно ще налага спиране на автомобила на платното в разрез с правилата за движение и спиране/паркиране, и мисля, че контролните органи ще проявят разбиране, ако присъствието на автомобила на такова място е абсолютно наложително и пряко свързано с ремонта, който се извършва. Не мисля също така, че е необходимо някакво специално разрешение. Лампата би трябвало да се ползва в комплект с подходящи знаци, даващи ясна и навременна информация на водачите за евентуалното препятствие, което ги очаква.
Но да очаквате, че обяснението "Бързаме, щото се е запушил канала на еди-коя-си улица" ще "върже дикиш" пред полицая, спрял ви при минаване на червено,превишаване на скоростта или неправилно изпреварване е .... несериозно. Ако е възможно оборудването, необходимо за ремонта, да се разтовари и след това колата да се премести на безопасно място, също не е коректно към другите участници в движението тя да се оставя на платното.
Е, те и някои СОТ-аджии също пускат лампата, когато бързат, с надеждата водачите да се смилят и да им отстъпят предимство или да им направят място - все пак отиват към някой обект, в който се извършва кражба. Вероятно и изтичането на газ може да се причисли към опасните за живота и здравето повреди, където всяка минута е важна, но това в никакъв случай не дава право на водачите на такива автомобили да минават на червено или да превишават ограниченията на скоростта.
Не виждам никаква причина вашия автомобил да се придвижва с включена сигнална лампа. Тя трябва да се ползва само тогава, когато колата е спряла на място, което създава предпоставка за ПТП, за да може да се забелязва отдалеч. Спецификата на работата ви вероятно ще налага спиране на автомобила на платното в разрез с правилата за движение и спиране/паркиране, и мисля, че контролните органи ще проявят разбиране, ако присъствието на автомобила на такова място е абсолютно наложително и пряко свързано с ремонта, който се извършва. Не мисля също така, че е необходимо някакво специално разрешение. Лампата би трябвало да се ползва в комплект с подходящи знаци, даващи ясна и навременна информация на водачите за евентуалното препятствие, което ги очаква.
Но да очаквате, че обяснението "Бързаме, щото се е запушил канала на еди-коя-си улица" ще "върже дикиш" пред полицая, спрял ви при минаване на червено,превишаване на скоростта или неправилно изпреварване е .... несериозно. Ако е възможно оборудването, необходимо за ремонта, да се разтовари и след това колата да се премести на безопасно място, също не е коректно към другите участници в движението тя да се оставя на платното.
Аз не съм юрист. Ползвайте съветите ми на своя отговорност!
- TheOldMan
- Активен потребител
- Мнения: 1647
- Регистриран на: 08 Май 2008, 15:19
13 мнения
• Страница 1 от 1
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 40 госта